Hjem > Mote > Gossip

Gossip

Ja, jeg elsker Gossip Girl

Jeg må innrømme at jeg har en svakhet. Jeg er helt hekta på ungdomsserien Gossip Girl, og det går ikke en dag uten at jeg ser en episode av TV-serien om ungdommene fra New York.

Serena og Blair.

Det er egentlig litt underlig at jeg er så hekta, med tanke på at serien handler om en gjeng bortskjente drittunger som knapt nok er myndige. Men det er noe med ”viben” denne serien greier å skape som gjør at jeg ikke kan få nok.

Motsetningene
To av seriens hovedpersoner er mørke Blair, og lyse Serena. En representasjon på det gode og det onde – men hvor grensen mellom godt og vondt er dust ut og vanskelig å sette fingeren på.

Blair Cornelia Waldorf
Først og fremst må jeg snakke litt om Blair. Hun er min absolutte favoritt, og jeg kan rett og slett ikke få nok av henne. Hun er i overkant utspekulert, bitchy og ugrei, men samtidig har hun en svært følsom side.

Og ikke nok med det, hun gjør også gode gjerninger – av og til.

Blair er ikke redd for å stå opp for seg selv, og hun vil ALDRI tillate at noen tråkker på henne, og få ønsker å være hennes uvenn.

Blair Cornelia Waldrof, spilt av Leighton Meester.

 Vi har mye å lære av Blair. Mange av oss er hverken tøff nok eller sterk nok. Vi tror ofte for dårlig om oss selv, og lar andre overkjøre oss. Lær av Blair jenter – for vi er alle VERDT så utrolig mye, men dette glemmer vi så altfor ofte. Selv den sterkeste av oss lar seg tråkke på, og jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er og IKKE LA DETTE SKJE!

Alle har vi en Blair i oss.  Alle har vi en mørk side. Noen lar den komme ut mer enn andre, men jeg er sikker på at vi alle kjenner oss igjen i Blair – av og til. Har du noen gang hatt lyst til å ta hevn? Har du noen gang hatt lyst til å baksnakke? Har du noen gang vært utspekulert? Ja, der ser du – vi har ALLE en Blair i oss.
Serena van der Woodsen
Så har vi snille, gode Serena. Hun vil ikke gjøre en flue fortred, og hun snakker godt om alle. Hun er venner med ekskjæresten sin, og unnskylder seg selv i situasjoner hvor hun ikke har gjort noe som helst galt.

 Ah, for en engel!

MEN hun er ikke bare snill. Hun fremstår ofte som det, men hun har ofte handlinger som tilsier noe annet. Nå skal det sies at Serena ofte angrer på disse handlingene – så i bunn og grunn er hun en god en.

Men for en sytkopp også. Hun syter hele tiden, og hun skylder alltid på andre for at ting går galt.  Jeg er litt lei av den sure minen hennes, og hennes bortskjemte oppførsel. Fakta er at Serena må ta seg sammen – og GROW UP!

Serena van der Woodsen, spilt av Blake Lively.

Men når det er sagt vil jeg understreke at vi alle har litt Serena i oss også. Vi går alle med gode intensjoner, noen oftere enn andre. Vi liker alle å glede andre, og vi tilgir – for det har vi jo lært å gjøre.

Men nok om personkarakteriseringen av disse to motsetningene.

Fashion
En av hovedgrunnene til at jeg ser på Gossip Girl er alle de fantastiske klærne disse bortskjemte snørrungene spankulerer rundt i. Ah! Det er så inspirerende å se antrekkene, og hvordan de ulike personene kler seg og hvordan den enkeltes stil sier SÅ mye om hva slags person de er. Det er nesten som om man skulle tro at seriens forfattere har bygd opp personkarkateristikkene utefra ulike klesstiler, og ikke omvendt.

Blairs stil er en blanding av tekkelig og feminint, med undertoner av sexy. Hun blir ofte sett i oppkneppede skjorter og korte skjørt, mens  teksturene er av en forførende tone – akkurat slik Blair er. Hennes kjennetegn er hårbøylen, men denne har vi sett mindre av i de siste episodene av New York-serien. Unge Waldorf har et fantastisk hår, som mange misunner henne. Det er blankt, tykt og lar seg både krølle og rette ut.

Serena er mer rå i stilen. Hun kler seg ofte i SVÆRT avslørende utrigninger, og av og til er skjørtet så kort at man skulle tro det hadde krympet i vask. Det morsomme er at Blake Lively, som spiller Serena, ofte kler seg i lik stil på privaten, og hun har stilt opp i svært utfordrende tekstiler på den røde løperen.

En annen jente i serien med fantastisk stil er unge frøken Jenny Humprhrey. Du kan lese mer om stilen hennes her.

Kategorier:Mote
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

