Hjem > Mote > Krisetips til shopoholics

Krisetips til shopoholics

 

Ser skapet ditt slik ut? Mitt også.

Er du en av dem? Det er jeg. Men hva gjør man da om man ikke har penger?

Kjøpesenterkjeden Steen & Strøm har funnet ut at vi shopper mer nå enn det vi gjorde i fjor, men dette gjelder kanskje ikke alle. Som for eksempel meg.

I fjor levde jeg det gode liv, og shoppet meg både glad og lykkelig, men rusen var kortvarig. Kredittkortene mine ble sperret (dog bare en liten stund), men  jeg satt igjen med en saftig regning som jeg nå må betale dyrt for. Jeg håper at jeg nå har lært av mine feil. Jeg har allerede betalt ned store summer på den luksusfellekandidat høye regningen som hver måned dumper ned i postkassen min. Så jeg er ved godt mot, at denne feilen kommer jeg aldri til å gjøre igjen (ja, seriøst!).

Siden jeg har måttet leve på neste slikk og ingenting de siste seks månedene, har jeg lært meg noen knep som gjør at jeg «overlever». Her er det ikke snakk om å overleve i ordet rette forstand, for så ille er det tross alt ikke. Her snakker vi om å overleve trangen til å shoppe, reise og lukse meg på restaurant, og heller spare og betale ned gammel moro.

Tips 1: Vintage
Det er ikke alltid vintage er billigere enn nye varer, men leter du godt nok, kan du gjøre noen fantastiske kupp. Selv saumfarer jeg Fretex, markedet i Birkelunden og Blå-markedet på søndager på jakt etter skatter, både titt og ofte.  Av og til finner jeg faktisk billige greier, som også kan betegnes som kupp. Du må dog være svært selektiv, og gjerne prute på prisen (hat), men om utfallet blir godt, har du rett og slett gjort et kupp.

Tips 2: Sy, klipp eller endre
Gamle klær kan med enkle grep igjen bli aktuelle for turer på åpen gate, og du trenger faktisk ikke være noen designer for å få det til. Tro meg –  jeg er ikke noen kløpper på symaskinen (ei eier jeg en), men det er utrolig hvor langt du kommer med nål, tråd, saks og andre hjelpemiddel. Jeg er også fan av å farge og klore klær og sko. Mitt neste prosjekt blir å kaste en skinnjakke, innkjøpt hos en av byens billigkjeder, i vaskemaskinen. Jepp, you hear me! Den får da nemlig et vintagepreg (håper jeg) og litt mer sjel enn det strigla plagget som henger pent og pyntelig i skapet mitt akkurat nå.

Tips 3: Ta var på gamle klær
Jeg tar vare på alle mine gamle klær. Jeg legger de i bokser på loftet, og tar de frem når de igjen blir aktuelle. Jeg er klar over at de normalt må ligge der i årevis før jeg kan ta de ned igjen – men når jeg kan gjøre det, så blir jeg ekstra glad. Ikke bare har jeg da et trendy plagg, men det har gjerne en litt annen sjarm over seg – og sjansen for at noen har det samme plagget er ytterst minimalt. Så, tenk deg godt om å rydd litt på loft og kjeller på jakt etter gamle klær (om disse er dine, din søster, din mors eller din bestemors spiller jo absolutt ingen rolle).

Tips 4: Handle på billigkjeder
Det er utrolig hvor mye bra man kan finne på billigkjeder som H&M, Lindex og Bik Bok. Spesielt når disse har noen spesialkolleksjoner for salg, er det mye å hente. Disse butikkene har virelig kommet seg de siste årene, og det er opptil flere ganger jeg har gått på fest i topp til tå fra H&M. Ofte ser ikke folk at det er billige klær jeg går i heller. Sleng på deg en eksklusiv veske, og et par latterlig dyre sko – så er stilen komplett. Jeg ble faktisk gledelig overrasket over at Gina Tricot også kommer med mange kule plagg til høsten – så da har jeg enda en billigkjede å gjøre unna mine nødvendigste kjøp i.

Tips 5: Karma
Gir du ut god energi, vil god energi komme tilbake til deg – tro meg! Jeg vet at du på ingen måte får noen umiddelbar tilfredsstillelse (foruten den gode følelsen av å gi noe), men i det lange løp er det faktisk dette tipset som gir deg den optimale tilfredsstillelsen.

Lykke til 🙂

Foto: Screenweek Blogg

  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

